Goodbye Lajuma

15 december 2019 - Central, Zuid-Afrika

Zondag 15-12-2019, 11:16AM. Lajuma Research Center, Zuid-Afrika.

Vandaag is mijn laatste dag bij Lajuma Research Centre. Morgen ochtend om half 8 vertrek ik naar Louis Trichardt (de stad waar we ook altijd boodschappen doen) en daar blijf ik 1 nacht. Dinsdag ochtend om 6 uur vertrek ik met een shuttle naar Johannesburg en rond 12 uur zal ik aankomen op het vliegveld. Mijn vlucht gaat dan om 18:50 en woensdag om 12:40 land ik op Schiphol.

De afgelopen/laatste 2 weken zijn voorbij gevlogen. Mijn onderzoeksverslag is af en het concept is ingeleverd bij Jabu en Bibi. Dus ruim op tijd voor hun om me nog wat feedback te sturen, en voor mij om het aan te passen voor ik het in lever voor mijn deadline (vrijdag 20-12-2019).

Als goede afsluiting van mijn stage zijn we afgelopen afgelopen donderdag met een grote groep de Leopard Hinking Trail gaan lopen, een van de mooiste wandelroutes op de berg, en vrijdag zijn we met Jabu het veld in gegaan op zoek naar reptielen. We hebben veel gave dingen gezien en gevonden, niet alleen reptielen. Twee verschillende soorten schorpioenen, waarvan 1 de H. soutpansbergensis die alleen hier in de soutpansberg voorkomt. Dit is geen gevaarlijke soort. Ze hebben hele grote scharen en een dunne staart (zie de foto, aansteker voor schaal). Dit betekent dat ze hun prooi doden met hun scharen en niet met gif.

Lighter for scale

En na heel de dag zoeken kwamen we op het einde een slang tegen (Spotted Bush Snake). Deze soort is ook totaal niet gevaarlijk en heeft amper gif, dus deze konden we zelfs vasthouden. Een vermoeiende dag, maar zeker een goede afsluiting van mijn tijd hier in Zuid Afrika

Me and Gespikkelde Bosslang

1. Kees Pot:
    15 december 2019
    goede reis terug en we zien je van de week wel
  2. Jacqueline:
    15 december 2019
    Veilige reis terug sam!! En wat heb je het goed gedaan👍

Groet Jacqueline xxx
  3. Leo Lagendijk:
    15 december 2019
    Mooie belevenis, goede reis terug✈
  4. Michelle Koolen:
    15 december 2019
    Leuk om om je vlogs te lezen heb je al zin om terug te komen of had het nog wat langer mogen duren? Veilige reis terug groetjes michelle
  5. Leen elich van bokstel:
    15 december 2019
    hoi hoi goeie reis terug en laat de slangen wel daar he hihi.
    kus lena