Addo Elephant National Park en Autopech...

24 augustus 2019 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Zaterdag 24-8-2019, 8:12PM. Dove's Nest Guest House,  Johannesburg, Zuid-Afrika.

De stedentripjes in Kaapstad en Port Elizabeth waren best leuk hoor, maar steden heb je in Europa ook maar zat (en om eerlijk te zijn: daar zijn ze ook nog mooier/veiliger/etc.) En als je een paar dagen in een stad verblijft heb je het op een gegeven moment ook allemaal wel gezien. Persoonlijk zou ik daar ook niet de halve wereld voor af reizen. In mijn mening ga je niet naar Afrika om stedentripjes te houden. Nee, je gaat voor de natuur en vooral ook de wildlife. En die hebben we afgelopen woensdag (21-08-2019) dan eindelijk mogen zien.

Afgelopen woensdag zijn we 1 dag op Self-Drive Safari gegaan in Addo Elephant National Park. Hierbij ga je dus met je eigen auto het park in. Gelukkig was het pad redelijk goed en heeft onze Toyota Yaris het prima uitgehouden, terwijl dit totaal geen off-road auto is. We hebben van 's morgens 10 uur, tot 's avonds 6 uur in het park rondjes gereden, op zoek naar allerlei dieren. En de dag was eigenlijk nog te kort! Het begon al helemaal goed, want we waren nog geen half uur in het park en kwamen direct 4 olifanten tegen. Twee vrouwtjes met 2 jongen. Ze stonden nog geen 5 meter van ons vandaan, op het gemak de bosjes kaal te eten.

Verder hebben we 2 verschillende soorten zebra's, kudu's, een buffel, wrattenzwijntjes, leopard schildpadden, roofvogels, mangoesten en nog veel meer gezien. En op het einde (toen we eigenlijk al naar de uitgang reden) zelfs 2 leeuwen! Het mannetje en 1 vrouwtje. Dit was best bijzonder, want in heel het park leven maar 6 leeuwen, en deze zijn vooral in de nacht actief, dus je komt ze niet snel tegen.

Maar ondanks alles blijven de olifanten mijn favoriet! Ik hou altijd al enorm van olifanten, zelfs in de dierentuin kan ik wel een uur blijven zitten om naar ze te kijken. Het zijn zulke lieve, grote en slimme dieren. Het was echt geweldig om ze in het wild te zien en hun natuurlijke gedrag te mogen observeren. We hebben heel veel mooie foto's kunnen maken en ook een filmpje van een groep olifanten bij een van de waterpunten in het park.

De foto's en het filmpje staat inmiddels op de blog. Deze zijn zeker de moeite waard om te bekijken, want beelden zeggen meer dan 1000 woorden. En het was gewoon zo bijzonder dat ik niet eens weet hoe ik het moet omschrijven. Dus bekijk snel alle foto's! Veel plezier

Taking a Shower

PS. Een iets minder leuk verhaal, maar op zich wel de moeite waard om te vertellen: Inmiddels zijn Niels en ik dus aangekomen in Johannesburg. We zijn vanuit Port Elizabeth vanmorgen vroeg met het vliegtuig deze kant op gegaan. Dat betekende dus dat we vanmorgen vroeg (voor openingstijd) de eerste huurauto moesten inleveren. Hij was redelijk vuil geworden na ons bezoekje aan Addo, dus besloten gisteren middag om langs de Car Wash te rijden. Heel de auto was blinkend schoon, gewassen, gepoetst, in de wax gezet, gestofzuigd, etc. etc. Dus helemaal schoon en klaar om hem in te leveren reden we terug naar huis. Het was rond half 5. We wilden vroeg naat huis om vroeg te gaan slapen, want de wekker zou om 5 uur in de ochtend weer gaan. (Spoiler: Het was NIET vroeg toen we thuis kwamen...)

Onderweg naar huis (letterlijk 7 min. rijden) stonden we bij het rode stoplicht te wachten en opeens een kei harde knal. Was er een of andere mongool achter op onze auto geklapt! Ik zag het niet aankomen, dus rende meteen naar buiten. Die auto achter ons (een Rood-Oranje Toyota Conquest) zat helemaal in elkaar gedeukt. Gelukkig waren de mensen die er in zaten ongedeerd, dus ik besloot ter plekke uit m'n slof te schieten en die mensen in het gezicht te schreeuwen: "What the fuck?! Dit is een huurauto, en nu moeten wij die schade gaan betalen!"

We stonden lekker midden op de kruising, en iedereen keek mij natuurlijk heel raar aan. Gelukkig was er een man die op de stoep liep en ons hielp door ons te begeleiden naar een parkeerplaatsje 200 meter verderop. Gek genoeg kon die kut Conquest nog wel rijden... Wat vrij bijzonder was, omdat dat ding helemaal in elkaar zat aan de voorkant. Zijn auto is sowieso total loss...

Inmiddels was er nog een man bij gekomen die ons heel erg goed heeft geholpen, de politie en ambulance heeft gebeld en vertelde hoe we dingen moesten aanpakken. Wat heel fijn was, want in de auto lag niets. Totaal geen informatie over 'Hoe te handelen bij een ongeval' en natuurlijk ook geen schadeformulieren. Ik was in de tussentijd de auto verhuur maatschappij aan het bellen. En Niels foto's aan het maken. Heel onze achter bumper was gedeukt, bekrast en het mistlicht hing los. Super kut, want we hadden dat ding net laten wassen!

Lang verhaal iets korter: Omdat we dus zo vroeg weg moesten deze ochtend zijn we gister avond langs het inleverpunt gereden op het vliegveld. Daar hebben we kei veel formulieren moeten invullen, verklaringen af moet leggen etc. Maar omdat het niet onze schuld was, moesten we een aangiftenummer hebben van de politie voor de verzekeringsmaatschappij van de huurauto. Dus we gingen langs het politiekantoor op het vliegveld, waar we nogmaals alle gegevens moesten invullen en een verklaring afleggen. Maar omdat het maar een klein kantoor was en geen officieel politiebureau had ze niet de juiste formulieren. Maar deze aardige politie mevrouw liep met ons mee naar het verhuur bedrijf om te informeren of deze statement genoeg was. Helaas was dit niet zo, en moesten we alsnog langs het echte politiebureau om officieel aangifte te gaan doen, en een formulier te laten invullen.

Dus wij daar heen gereden en voor de 3e keer alle informatie in laten vullen en een verklaring afgelegd. En toen eindelijk een 'case-nummer' gekregen die ze bij de verhuurmaatschappij nodig hadden. We moesten die natuurlijk nog gaan brengen. En toen was eindelijk alles geregeld. Of nouja, voor zover het kon. Want we weten nu nog steeds niets. De verhuurmaatschappij gaat het regelen met de verzekeringen enzo. En omdat het niet onze schuld was (daar hebben we ook getuigen voor op gegeven, namelijk die aardige man die had zijn kaartje daar speciaal voor meegegeven) zouden wij niets moeten betalen. Maar dat is nu nog maar afwachten natuurlijk...

Zo als ik al zei, niet echt een leuk verhaal, maar we hebben wel weer wat bijzonders meegemaakt. Gelukkig zijn we prima geholpen door heel veel mensen, zo zie je wel dat mensen hier in Zuid Afrika heel vriendelijk en behulpzaam zijn.

1. Jolanda:
    24 augustus 2019
    Hey Ssm, wat een mooie foto's 😱 vooral die van die leeuwen jeetje. Hmmm das mooi klote dat ze achter op je knallen weet er alles van 🙄 haha en ook ik ging uit m'n stekker tegen die jongen ( zou het een familie trekje zijn 😋😋😏) wat gaan jullie deze week nog ondernemen??? 😘
  2. Samantha Pot:
    25 augustus 2019
    We zijn inmiddels in Kruger, waar we 4 dagen blijven. Daarna langs de Blyde River Canyon naar mijn stageplaats rijden. Daar blijft Niels nog 2 dagen voor hij terug naar huis gaat. Dus nog even een weekje genieten van de vakantie☺
  3. Angelique:
    24 augustus 2019
    Overal gekken die niet kunnen rijden😱😱😱🤬 nu hopen dat alles netjes is afgehandeld.

En heeeeeeeel mooie foto’s😍😍
  4. Frans:
    24 augustus 2019
    En nu, op naar het Kruger Park? Safari begin je niet om 10 uur 's morgens hè, maar bij zonsopgang ☀️. Is wel veel dichter begroeid dan andere parken, kan uren duren voor je wat ziet, is wel heel spannend.
  5. Samantha Pot:
    25 augustus 2019
    Ja we zijn net aangekomen in Kruger. Hebben dalijk om 17.00 onze eerste game drive, tijdens zonsondergang. En morgen ochtend om 5.30 ook een bij zonsopkomst. Addo ging pas open na zonsopkomst, dus we dachten 10 uur is prima om te beginnen dan 😅 Ben heel benieuwd naar hier in Kruger 😁
  6. Selina Koolen:
    24 augustus 2019
    Wauwwww!! Wat een mooie foto's geweldig😍😍 wel super klote van de auto idd maar gelukkig dat niemand iets mankeert 😘
  7. Frans:
    25 augustus 2019
    Ben heel benieuwd naar de foto's vh Kruger park, veel plezier