De eerste 10 dagen van mijn stage

11 september 2019 - Central, Zuid-Afrika

Woensdag 11-9-2019, 5:57PM. Lajuma Research Center, Zuid-Afrika.

De eerste 10 dagen van mijn stage zitten er al weer op. Nog maar 99 dagen te gaan voor ik thuis ben. Dit is de eerste blog die gaat over mijn stage en om eerlijk te zijn kan ik hem wel blijven uitstellen, maar daar schieten we ook niets mee op.

De eerste paar dagen heb ik bewust niets geschreven omdat alles in die dagen kut voelde. Niels was weg, ik wilde (ook) naar huis en naar Luuk, mijn kamer was 'vies' en mijn bed niet fris, de keuken was niet schoon, de bank zat niet lekker, gewoon alles was kut. Ik kan wel doen alsof het vanaf het begin allemaal geweldig was, maar dat was zeker niet zo. Voor de mensen die mijn huis/kamer in Den Bosch ooit gezien hebben: daar kan je het wel mee vergelijken.  Maar na een paar dagen merk je dat het meer oud en slecht onderhouden is, en dat het vieze nog wel meevalt. Maar het voelt nog steeds als kamperen, en dat zal het waarschijnlijk nog wel 14 weken blijven voelen.

Een paar leuke feitjes over het dagelijkse leven hier in Lajuma: Ik en 4 andere studenten wonen dus in een gebouw genaamd 'The Barn' Hier heeft iedereen een kamer, met een bed, tafel of bureau en een kastje. Daarnaast hebben we een gezamenlijke woonkamer, met een paar banken rondom een open haard en een keuken, 2 douches en 2 wc's en een wasmachine. (Foto's staan op de blog). Ook hebben we een poes, Bonnie the Barn-cat, die erg aanhankelijk is en continu op schoot wilt liggen. Ze is heel lief en ook nog handig, want ze houd de muizen en ratten buiten de deur. En zelfs de Samango Monkeys blijven uit haar buurt. We hebben wel een keer een vleermuis in de Barn gehad. Maar gelukkig hebben we die met een net kunnen vangen en terug buiten kunnen vrijlaten.

Alle stroom wordt hier opgewekt met zonnepanelen, wat super goed is voor de natuur en het milieu. Er is wel een back-up generator, maar die wordt alleen gebruikt als het echt niet anders kan. Er zijn geen bliksemafleiders, dus als het gaat onweren gaat alle stroom er af. Om te voorkomen dat de zonnepanelen stuk gaan of andere apparaten die op dat moment op stroom zijn aangesloten. Maar als de stroom er af gaat (wat al 1 keer is gebeurd) heb je ook geen internet. We hebben hier namelijk alleen wifi. Internet via de telefoon werkt niet, want er is letterlijk geen bereik. Ik heb 2 simkaarten (een Nederlandse en een Zuid Afrikaanse) maar de zendmast is zo ver weg dat geen van beide signaal heeft. Boodschappen kan je maar 1 keer in de 2 weken doen, want het duurt bijna een uur om hier de berg af te komen. En daarna nog 40 minuten om naar de dichtstbijzijnde stad te rijden... Het water wat hier uit de kraan komt, komt van een bron uit de bergen en is dus drinkbaar. Het is alleen erg koud. Daarom is er vlak bij de Barn een groot watervat, waar we iedere dag een vuurtje onder moeten maken, zodat er ook warm water is om te douchen. Verder gaat koken hier op gas, maar niet uit de leiding, nee uit gasflessen. Dus zo als ik al eerder zei: letterlijk kamperen (misschien nog wel erger zelfs).

Lajuma Research Centre is onderdeel van een groot natuurgebied (de Soutpansberg), waar heel veel verschillende dieren leven. Tot nu toe heb ik de volgende soorten al gezien, waarvan de meeste zelf dicht bij de Barn: Dassies, Samango Monkey's, Bavianen, Wrattenzwijnen, Guinea Fowls (een vogel soort) en een Elephant Shrew (lijkt op een muis met een slurf, super schattig kijk maar naar de foto). Er leven nog veel meer dieren die ik (nog) niet gezien heb, namelijk Jachtluipaarden, Slangen (o.a. de Black Mamba), Hyena's veel vogel soorten, Bush-Baby's, verschillende soorten antilopen en nog veel meer, te veel om op te noemen.

Elephant Shrew

En natuurlijk leven er ook veel verschillende reptielen, waarvan ik er al een paar gezien heb, namelijk: Rainbow Skinks, Variable Skinks, een Velvet Gekko, en de Smaug! Mijn stage gaat natuurlijk over reptielen. Voor iedereen die niet weet wat mijn stage precies inhoud: Ik moet zelf een onderzoek opzetten en uitvoeren. Dit betekent dat ik de eerste 4 weken bezig ben met het formuleren van een (zelf gekozen) onderzoeksvraag en het schrijven van een onderzoeksplan, waarin staat wat ik ga doen, hoe ik het ga doen, waarom ik het ga doen, etc. Na die 4 weken zal ik dagelijks het veld in gaan op zoek naar reptielen, om data te verzamelen. Dit duurt 8 weken in totaal en als ik alle data verzameld heb moet ik dit omzetten naar duidelijke resultaten die mijn onderzoeksvraag kunnen beantwoorden. Ook moet ik deze resultaten statistisch testen. Deze resultaten komen dan in een onderzoeksrapport te staan, waarin ik nogmaals vertel hoe ik het aangepakt heb, welke resultaten ik gevonden heb, wat deze resultaten betekenen, en wat dus de uiteindelijke conclusie is.

Deze hele stage gaat dus even heel simpel gezegd over 1 enkele onderzoeksvraag en daar een antwoord op proberen te vinden. Ik heb gekozen om iets met reptielen te doen, en vermoedelijk zal ik mijn vraag stellen over de Rainbow Skink. Dit mooie reptiel, is door zijn opvallende blauwe staart makkelijk te herkennen en verder komen ze in grote aantallen voor hier in het gebied, dus data verzamelen over deze soort is makkelijker dan een soort die je amper tegen gaat komen, zo als de Smaug...

DSC_0106

Welke vraag ik precies ga beantwoorden is nog niet duidelijk. Dat hoop ik aan het eind van deze week te weten. Gelukkig heb ik goede begeleiding vanuit Lajuma. Bibi, zij is de manager hier, begeleid iedereen die hier stage komt doen. Maar in tegenstelling to de meeste heb ik 2 stagebegeleiders. Jabu is mijn tweede stagebegeleider. Hij is herpetoloog en weet dus alles over de reptielen en amfibien die hier leven. Hij zal mij helpen met de inhoudelijke onderdelen van mijn stage. Dus het formuleren van de onderzoeksvraag, mee gaan op veldwerk de eerste paar keer zodat ik kan leren hoe dit moet, etc. Daarnaast heb ik vanuit de HAS natuurlijk ook nog een begeleider, bij wie ik mijn verslagen etc. in moet leveren.

Er volgen dus nog vele drukke weken. Ik ga proberen iedere 2 weken een blog te schrijven, of vaker als ik meer te vertellen heb natuurlijk. Gelukkig komt de zomer er aan hier. Vorige week was het best koud, maar vandaag was het een heerlijke 31 graden. Dat klinkt warm, maar het is hier veel beter te doen dan in Nederland, omdat het totaal niet benouwd is. Dus van het weekend gaan we zwemmen. Niet in een zwembad, maar in de natuur natuurlijk! Verder ligt de Barn op een hoogte van 1.310 meter boven zeeniveau. En de hoogste top van het hele gebied is Mount Lajuma (met een hoogte van 1.748 meter boven NAP). Mijn grootste (persoonlijke) doel voor deze stage is dat ik op een dag boven aan sta. Tot nu toe lijkt dat nog onmogelijk, want bij een klein stukje bergopwaards hiken ga ik al dood door het zuurstofgebrek, maar voor ik hier weg ga ben ik er zeker een keer geweest!

1. Leo Lagendijk:
    11 september 2019
    Hoi Sam, leuk dat het onderwerp van je studie hebt bepaalt. Ik hoop dat je er veel van zal leren en slaagt voor je opdracht. Lekker dat het zomer wordt en jullie lekker buiten kunnen zijn in de natuur. Die drie maanden ga je echt wel doorkomen, misschien soms een beetje heimwee maar met je missie in je hoofd moet het goedkomen. Groetjes veel plezier
  2. Samantha Pot:
    11 september 2019
    Dankjewel 😘 inderdaad leuk dat ik helemaal zelf mag bepalen wat ik wil doen. Maar dat is ook wel lastig, want het moet natuurlijk wel iets zijn wat nog nooit iemand heeft gedaan, anders kan je het antwoord wel makkelijk op Google vinden 😂 xx
  3. Leen elich van bokstel:
    11 september 2019
    Effe doorzette denk aan het einddoel en voor luuk en je diertjes word heus wel goed gezorgt hoor. We love you en miss you too. Ben benieuwd wat de onderzoeksvraag gaat worden maar dat lezen we wel bij de volgende blog ik dacht eerst dat hun een onderzoeksvraag zouden hebben ipv dat je die zelf moest maken. Dikke kus van ons 4tjes
  4. Samantha Pot:
    11 september 2019
    Ja Niels zorgt heel goed voor alle beestjes, ik app hem iedere dag. Hij is zelfs begonnen met hardlopen en fietsen met Luuk dus die kan gelukkig nog steeds lekker zn energie kwijt 💜😘 xxxx
  5. Angelique:
    12 september 2019
    Alles komt goed😘 Werken naar doelen zorgt voor motivatie.
    En als je nog tips, tricks, spellingscontrole o.i.d. nodig hebt voor je onderzoeksverslag: je hebt m’n mail😘 Ik weet hoe 🤬 het werken aan zo’n verslag kan zijn. Maar als je het onderwerp al weet en interessant vindt, is dat al een super groot belangrijk begin!♥️
  6. Samantha Pot:
    13 september 2019
    Haha bedankt 😘 maar je weet dat mijn verslag helemaal in het engels moet he?
  7. Angelique:
    12 september 2019
    En neem de kat ook maar mee naar huis, Haha, dat is een leukerd😍😍😍😍🐱😘
  8. Angelique:
    13 september 2019
    Hahahahahaha zo slecht is mijn Engels nou ook weer niet hoor😝😘