Hier ga je nou speciaal voor naar de andere kant van de wereld!

20 augustus 2019 - Port Elisabeth, Zuid-Afrika

Dinsdag 20-8-2019, 5:50PM. Aberdour Guest House,  Port Elizabeth, Zuid-Afrika.

Hier dan eindelijk een uitgebreide blog over de afgelopen dagen. We hebben super veel gedaan en gezien, dus hier komen de hoogtepunten:

1. Walvisspotten in Hermanus: Op vrijdag 16-8-2019 hadden we een walvis tour geboekt in Hermanus, waar we op dat moment verbleven. Het begon om 4 uur in de middag, want alle tours eerder op de dag waren al volgeboekt. Met ongeveer 35 andere toeristen, 2 gidsen en 1 kapitein gingen we de boot op. Het was geen chill en relaxed boottochtje, want het was maar een klein bootje in hele grote golven en we gingen enorm snel, omdat de tour maar 2 uur zou duren en we van de ene naar de andere kant van de baai moesten varen, want daar hadden de scouts walvissen gespot. Dus ik kreeg direct enorme hoofdpijn, alsof ik wagenziek was. Gelukkig niet zo erg als Niels,  want die is echt zeeziek geworden en moest dus overgeven (maar dit was pas op de terugweg gelukkig voor hem). En de lokale zeehond had ook geluk, want die kwam Niels zijn 2e hands lunch opeten.

Maar het was het zeker 100% waard, want we hebben veel walvissen gezien. Ik denk 5 of 6. Allemaal dezelfde soort, namelijk de Zuidkaper (Southern Right Whale, Eubalaena australis). En zelfs een baby walvis van ongeveer 2 weken. Heel erg gaaf om te zien, en onze gids wist veel te vertellen over de leefwijze van deze specifieke walvissoort. Dus helemaal geweldig! Hier ga je nou speciaal voor naar de andere kant van de wereld!

De dag erna hebben we een grote wandeling gemaakt in een natuurpark bij Hermanus (Fernkloof Nature Reserve), waarbij we echt de bergen in gegaan zijn, maar helaas niet tot de top.

2. Cape L'Agulhas: Op zondag 18-8-2019 zijn we vertrokken uit Hermanus, richting Port Elizabeth. We hebben voornamelijk de Garden Route (N2) gevolgd, maar hebben een kleine omweg genomen om bij Cape L'Agulhas te komen. Dit is het meest zuidelijke punt van het Afrikaanse continent en de plek waar de Atlantische Oceaan en Indische Oceaan samen komen. Veel mensen denken dat dit punt bij Kaap de Goede Hoop ligt, maar dat is dus niet zo!

Bij Cape L'Agulhas staat ook de op 1 na oudste, nog steeds werkende vuurtoren van Zuid Afrika (gebouwd in 1848). Dat is nu een museum, wat we ook bezocht hebben.

3. The Santos Express in Mosselbaai: Na onze korte stop op het meest zuidelijke puntje van Afrika, zijn we doorgereden naar Mosselbaai, waar we 1 overnachting hebben gehad in een zeer apart hotel. Een oude trein: The Santos Express. Deze ligt direct naast het strand, maar helaas is het winter nu in Zuid Afrika. In de zomer zou het een perfecte plek zijn, want je komt je bed uit en staat bijna direct in het zand. Wel een heel leuk hotel, maar een hele kleine kamer. Gelukkig is dit voor 1 nachtje niet erg, maar ik zou er niet langer willen verblijven, want er was amper plek om je koffer neer te zetten...

4. Tsitsikamma National Park: Op maandag 19-8-2019 zijn we weer vertrokken uit Mosselbaai om de laatste 500 km af te leggen naar Port Elizabeth en hebben we onderweg een tussenstop gemaakt bij het Tsitsikamma National Park. Dit was een heel mooi stukje natuurgebied, wat weer totaal anders was dan alles wat we tot toen toe al gezien hadden. Het was veel bos-achtiger en minder als een grote (kale) vlakte. Dit bos groeide tegen de bergwand op, en direct naast de bergen lag de oceaan... Het is moeilijk uit te leggen, maar het was echt een heel bijzonder stuk natuur, met heel veel leuke planten en dieren. We hebben weer wat leuke, bijzondere vogels gezien, en ook hier kwamen we Dassies tegen. Niet zomaar 1, net als op de Tafelberg, maar een hele groep van minimaal 12 stuks.  Daarnaast was er in het bos/berg gebied dus ook een wandelpad aangelegd wat uitkwam bij een grote brug (de Suspension Bridge) over de Oceaan naar een andere berg aan de overkant. We hebben weer flink wat leuke fotos kunnen maken de inmiddels al weer op de blog staan!

Daarna zijn we doorgereden naar Port Elizabeth, waar we tot zaterdag blijven. Zaterdag ochtend zullen we een binnenlandse vlucht van ongeveer 2 uur nemen naar Johannesburg, waar we 1 nacht verblijven. Daarna gaan we op Safari in het Kruger National Park, waar ik heel enthousiast voor ben.

Vandaag hebben we een rustig dagje gehad en de 'Route 67' gedeeltelijk gelopen. Dit is een soort wandelroute in een groot park en deel van de stad, waar 67 typisch Zuid Afrikaanse (street-art) kunstwerken staan. Er stonden een aantal leuke kunstwerken met veel mozaïek, wat leuk was om te zien, maar ik ben vooral erg enthousiast voor morgen. Morgen gaan we namelijk naar het Addo Elephant National Park, waar dus Olifanten leven. Maar niet alleen Olifanten, ook Leeuwen, Neushoorns, Zebra's, Nijlpaarden, etc. en ook veel leuke kleinere dieren, zo als veel Vleermuissoorten, Vogels en Reptielen. Dus ik ben heel erg benieuwd wat we morgen allemaal gaan tegenkomen.

1. Jolanda:
    20 augustus 2019
    Leuk Sam om jullie zo te volgen. Geen foto's deze keer?? Heel veel plezier morgen ben benieuwd naar je volgende blog. 😘
  2. Samantha Pot:
    20 augustus 2019
    De fotos heb ik er gisteren allemaal al op gezet 😉 maar dat duurde zo lang dat ik toen te moe was om nog een uitgebreide update te schrijven 😅
  3. Jolanda:
    20 augustus 2019
    Dat waren mooie foto's. Wel balen dat Niels zo beroerd was. Hoe is het weer daar??
  4. Samantha Pot:
    20 augustus 2019
    Ongeveer 22 graden vandaag, maar de komende dagen gaat het wel iets warmer worden. Over het algemeen heel lekker. Niet te warm als je druk bezig bent, ook niet koud. Alleen net niet warm genoeg om naar het strand te gaan ofzo
  5. Tinie van bokstel:
    24 augustus 2019
    Hallo Samantha en Niels.
    Leuk zo te lezen hoe het daar is,
    Het is net of we Er ook bij Zijn.het is er wel mooi.zo te zien op de foto,s maar waar zijn de foto,s van die olfante en tijgers.
    Ik kan ze niet vinden???? Of komende nog hiehiiii ik zag ze bij je moeder.en hoe is het nu met niels al wat op geknap.
    Geniet er maar lekker van.nog een week zeker voor niels.
    wat gaat die tijd hart.het is zo voor bij die mooi vacations
    Grt van ons opa en opoe.💋💋😘
  6. Samantha Pot:
    24 augustus 2019
    Ja het klopt dat de foto's nog niet op de website staan. Ze komen er nog aan. Maar het internet is hier overal super slecht. Dus ik kan ze er nog niet opzetten 😔

En ja hoor Niels was al helemaal beter, gelijk toen hij de boot weer afstapte. Voor Niels nog 1 weekje, dat klopt. De tijd gaat inderdaad heel snel. Voor je het weet is het weer kerst😉

Xxx