Even een update dat ik nog leef ;-)

14 november 2019 - Makhado, Zuid-Afrika

Donderdag 14-11-2019, 3:56PM. Lajuma Research Center, Zuid-Afrika.

Het is inmiddels al weer een maand geleden dat ik een blog heb geschreven. Het stond de afgelopen 2 weken al vaker op mijn ToDo-lijstje maar het kwam er steeds niet van omdat ik veel te druk bezig was (en ben) met mijn stage opdracht. Daarnaast is er ook niet super veel interessants gebeurd dus ik wist steeds niet waarover ik wilde schrijven, en daardoor bleef het maar staan.

Maar aangezien ik van verschillende mensen al weer appjes krijg met de vraag of ik nog leef lijkt het me weer eens tijd om wat te schrijven. Misschien is het deze keer een wat minder interessante blog, maar dat komt dus omdat ik de laatste maand alleen maar druk druk druk geweest ben met veldwerk en data analyse.

Voor mijn stage doe ik dus onderzoek naar reptielen (wat inmiddels hopelijk wel bekend is bij de meeste mensen) en dit betekent dat ik veel veldwerk doe. Maar omdat ik alle analyses met een Voice Recorder opneem moet ik later thuis alles nog terug luisteren en analyseren. Dit neemt super veel tijd in beslag, want met een observatie van 7 minuten kan ik wel 3 kwartier zoet zijn. Ik heb inmiddels zo'n 12 uur aan data verzameld tijdens veldwerk. Dit klinkt misschien weinig, maar reptielen observeren is minder makkelijk dan (bijv.) zoogdieren. Deze 12 uur is dus eigenlijk al heel erg veel, zeker als je het vergelijkt met andere onderzoekers die maar 275 minuten hadden in totaal of weer iemand anders die 14,5 uur verzamelde in 2 seizoenen (2 jaar dus). Al deze 12 uur moet geanalyseerd worden en over de eerste 7 uur heb ik 15 volle werkdagen gedaan. Dit geeft misschien een beter beeld van hoe druk ik ben en wat ik allemaal moet doen.

Deze week is ook de laatste week van mijn veldwerk en VOOR volgende week woensdag wil ik alle data geanalyseerd hebben. Daarna heb ik namelijk nog maar 3,5e week stage en die tijd heb ik hard nodig om al mijn resultaten te verwerken en statistisch te testen. Ook moet ik nog wat aanpassingen maken aan mijn materiaal en methode, omdat je vaak af moet wijken van je originele plan als je werkt met dieren. Ze doen nou eenmaal niet altijd wat je wilt. Ook moeten er nog wat aanpassingen komen in mijn inleiding en moet ik een discussie schrijven. Voor die twee onderdelen in het verslag moet ik nog veel literatuurstudie doen om te kunnen bewijzen dat mijn resultaten betrouwbaard zijn. Als laatste komt de conclusie en samenvatting en dan is mijn verslag compleet. Dit moet gedaan zijn op uiterlijk vrijdag 20-12-2019.  Zo als ik al zei: druk, druk druk. En het is dus niet ongebruikelijk dat ik 6-7 dagen per week werk om alles af te krijgen. Gelukkig heb ik na mijn deadline een heerlijk lange kerstvakantie van een maand (want op 20-01-2020 begint mijn 2e stage).

Gelukkig zijn er ook wel leukere dingen gebeurt tussen al het werk door. Soms is het lastig om te bedenken wat precies, omdat het lijkt alsof ik alleen maar werk. Daarom hou ik een soort mini dagboekje bij waarin ik iedere dag minimaal 1 ding opschrijf wat goed gegaan is of leuk geweest is, dus hier weer een paar dingen van afgelopen weken. (Wie tot het einde door leest kan een leuk verhaaltje verwachten over een van de gevaarlijkste slangen van heel Afrika, of misschien wel van de hele wereld):

Meet Gemma!

1. Ik heb mijn haar weer geverfd, dus nu geen blond haar meer maar rood. Haarverf is hier super goedkoop (omgerekend 3,50 euro), het is dat ik niet super veel bagage mee kan nemen terug naar Nederland, anders zou ik een koffer vol proppen met verf.

2. In het weekend van 25-27 oktober ben ik een heel weekend alleen geweest hier in de Barn. Alle andere studenten gingen naar een Nature Reserve hier vlak bij, maar ik moest thuis blijven. In dat weekend zou ik het werk van een andere student hier (gedeeltelijk) overnemen, dus dat weekend moest ik voor 2 personen werken... En ik moest natuurlijk ook mijn eigen vuur maken (om warm water te hebben voor de douch en afwas), wat ik normaal nooit doe. Dus dat weekend heb ik mezelf geleerd hoe ik een prima vuurtje kan stoken, en daarna kon ik lekker een uur douchen want er was toch niemand anders die gebruik moest maken van het water.

3. Gemma (de blonde Labrador van Kyle) komt de laatste tijd steeds vaker langs de Barn, omdat ze vaak alleen thuis is als Kyle aan het werk is. Ik vind het niet erg en hou wel van wat gezelschap van een hond. Zij vind het ook niet erg want als ze langskomt krijgt ze weer een stukje kaas of een half plakje ham/kipfilet. Ze komt steeds in mijn kamer liggen omdat het veel te warm is buiten (>38 graden) en mijn betonnen vloer lekker koel is. Het is altijd leuk als ze langs komt en ik heb een paar mooie foto's van haar kunnen maken :)

4. Ik heb een super positieve tussentijdse reflectie terug gekregen van mijn 2 stagebegeleiders hier op Lajuma (cijfer was een 9), dus dat is ook altijd leuk.

5. We hebben een gezellige Halloween-Braai-Party gehad met de mensen van de Barn en 2 andere onderzoekskampen hier in de buurt (PPP/Bush camp en Bergplaats). Natuurlijk had niemand echt verkleedspullen bij. Sommige mensen hadden in de stad wel wat kleins gekocht zo als een masker, 1 jongen was gekomen in de panty en het rokje van een een andere meid met een heksenhoed op. Ik, Pam en Max hadden niets, maar hebben met zwart oogpotlood wel wat leuks kunnen doen. Ik had zelf een spinnenwebje en een spin op m'n gezicht. Bij Max had ik een poezenneusje en snorharen gemaakt en Pam had een piratenhoed van karton gevonden in de Barn en haar hoofdlampje als ooglapje (dus zij was een laser-piraat)

6. Bibi en Jabu gingen afgelopen dinsdag en woensdag weg en hadden mij gevraagd om op hun honden (en katten) te passen. Ze hebben 4 honden: Guyo, Nanu, Heidi & Rizla. Het was heel leuk om op te passen en om voor een nachtje in een huis te slapen met net iets meer luxe dan de Barn. Morgen ga ik nog een keer oppassen (tot zaterdag) en hier kijk ik heel erg naar uit.

7. En last but not least (dit is vandaag pas gebeurt): De naam Black Mamba zegt de meeste mensen vaak wel iets. Het is een van de gevaarlijkste slangen ter wereld en misschien wel de gevaarlijkste op het Afrikaanse continent. Hun gif is extreem gevaarlijk en kan je binnen 4 uur doden. Ze kunnen tot wel 4,5 meter lang worden. Gek genoeg zijn ze niet zwart van kleur, maar een beetje bruin-grijs (net als de Spitting Cobra), maar ze hebben een zwarte tong en de binnenkant van hun mond is helemaal zwart.
Black Mamba is een van de vele slangensoorten die hier leeft en Jabu vond er een net buiten zijn tuin. Dit was een vrij klein exemplaar, van ongeveer 1,6 meter (nog steeds super dodelijk) en voor hij hem vrij ging laten op een plek waar geen huizen zijn kwam hij hem laten zien. Super gaaf en mooi beest! Gelukkig zat hij wel in een speciale emmer, dus de foto die ik heb is wat wazig omdat ik hier doorheen moest fotograferen. En natuurlijk kon ik het niet laten om mee te gaan met het vrijlaten. Ik heb hier een leuke video van gemaakt die ik na het schrijven van deze blog zal uploaden.

Black Mamba: King of the Snakes

1. Frans:
    15 november 2019
    Hallo Sam, fijn om weer wat van je te horen. Als je het druk hebt gaat de tijd lekker snel, nog ff volhouden en als je dan terug bent dan kan lekker zeuren dat het hier zo koud is -:)
    Groetjes van ons alemaal
  2. Michelle Koolen:
    18 november 2019
    Hoi sam wat leuk om te lezen wat je zoal uitspookt mis je je familie al een beetje? Hele mooie fotos! Geniet er nog lekker van want voor je het weet ben je weer ik het koude nederland brrrr groetjes michelle