Reptile Paradise: Rainbow Skinks, Flap-necked Cameleons and Spitting Cobra's

29 september 2019 - Central, Zuid-Afrika

Zondag 29-9-2019, 8:12PM. Lajuma Research Center, Zuid-Afrika.

De eerste 4 weken van mijn stage zitten er inmiddels op wat betekent dat ik de eerste deadline (mijn onderzoeksvoorstel) ook heb gehad. Dit verslag is eindelijk ingeleverd en nu kan het echte veldwerk beginnen, wat natuurlijk een stuk leuker is.

Het onderzoek dat ik hier ga doen heeft te maken met de Rainbow Skink. Dit is een skink soort (net als mijn reptiel thuis, Ziggy) waarbij de vrouwtjes en de jongen een fel gekleurde blauwe staat hebben en de mannetjes hebben een geel tot oranje-bruine staart. Ze vallen door deze kleur echt enorm op en zijn daarom een (redelijk) makkelijke soort om onderzoek naar te doen. Mijn onderzoek zal bestaan uit een gedragsstudie en het in kaart brengen van bewegingspatronen en de schuilplaatsen die ze gebruiken om te overnachten. Ik ben al een aantal keer het veld in gegaan en heb dus al veel interessante dingen gezien. De eerste paar keren ben ik samen gegaan met Jabu: mijn begeleider en herpetoloog en  manager van Lajuma Research Centre. Een herpetoloog is iemand die als beroep heeft om o.a. reptielen te bestuderen, dus hij weet kei veel over deze dieren.

Hier een aantal leuke verhalen van de afgelopen tijd:

1. Mozambique Spitting Cobra: Een keer was ik in het veld met mijn stagebegeleider Jabu. We waren er redelijk vroeg, op het tijdstip dat de rotsen lekker opwarmen, en de reptielen dus naar buiten komen om op te warmen (reptielen zijn koudbloedig en hebben dus warmte nodig om hun lichaam op te warmen voor ze actief kunnen worden om voedsel te gaan zoeken enzo). We waren nog geen 20 minuten in het veld toen we een Mozambique Spitting Cobra zagen. Dit zijn eigenlijk super gevaarlijke beesten, maar was zo gaaf om te zien!  Wij stonden daar een beetje te praten, en naar de Rainbow Skinks te kijken, toen we opeens geritsel hoorde in de bosjes 2 meter naast ons. Toen we keken zagen we dus deze slang voorbij komen. Gelukkig ging hij de andere kant op, want zo als ik al zei, gevaarlijk! Maar slangen hebben geen oren, en kunnen je alleen op merken als je beweegt. Dan voelen ze de trillingen in de grond en weten ze dat er iets in de buurt is, vaak zien ze je pas daarna. Maar deze zag ons niet, en wij stonden al een tijdje stil dus hij merkte ons ook niet op. Gelukkig maar, want ze zijn echt gevaarlijk. Deze slangen staan er om bekend dat ze je eerst waarschuwen net als iedere cobra door recht op te gaan 'staan', maar als ze zich bedreigd voelen spugen ze gif naar je ogen, waardoor je tijdelijk verbind raakt zodat ze kunnen vluchten. Dit gif moet je dan minimaal 40 minuten spoelen met water en daarna mag je 24 uur niet in de zon komen/kijken, omdat je anders eventueel blijvende schade kan hebben aan je ogen. Deze slangen zijn ook giftig als ze bijten, maar dat doen ze bijna nooit.

Ik heb er geen foto van, want mijn camera zat in mijn tas en ik moest juist zo stil mogelijk blijven staan zodat hij ons niet op zou merken, maar mensen die meer info of plaatjes willen zien kunnen op deze website kijken: https://www.africansnakebiteinstitute.com/snake/mozambique-spitting-cobra/

2. Flap-necked Cameleon: Jabu heeft in zijn tuin een kameleon wonen en op een dag had hij deze gevangen om aan ons te komen laten zien. Kameleons zijn super leuke beesten en we hebben hem allemaal vast kunnen houden. Hij was niet tam, want leeft hier gewoon in het wild. Maar kameleons bijten bijna nooit. Ik heb een aantal hele mooie foto's kunnen maken van dit bijzondere diertje, en ik kan je vertellen: Ze veranderen echt van kleur! Natuurlijk niet net als in de dinsey film van Rapunzel, maar toen we haar op onze hand hadden was ze heel donker groen. Dit is om haar vijanden af te schrikken. Maar toen we haar weer terug in de bosjes gezet hadden kleurde ze langzaam naar lichtgroen, met zwarte stippen. Dit is de kleur die ze heeft als de op haar gemak is, en de kleur was bijna hetzelfde als de bladeren van de struik waar ze op zat. Heel bijzonder!

DSC_0424

3. Twig Snakes: De dag dat Jabu de kameleon kwam laten zien had hij ook een Twig Snake gevonden in zijn tuin. Dit was maar een hele kleine, dus paste in een glazen potje en konden we zo vrij laten. Maar een paar dagen later had hij er nog 1 gevonden die wel volgroeid was. Ze kunnen wel 1,8 meter worden en dit vrouwtje zat ook nog eens vol met eieren. Hij wilde niet dat ze de eieren in zijn tuin zou leggen, dus hebben we haar vrijgelaten in een andere stuk natuur. Ook deze slangen zijn giftig, dus je kan ze niet zomaar pakken. Maar met een speciale tang konden we haar vrij laten en daarna een paar mooie foto's maken. Deze slangen leven graag in bomen en zijn super goed gecamoufleerd. De kleuren komen overeen met takjes, maar ook haar houding is als een takje. Ze hield haar lichaam zo recht en strak mogelijk en viel zo niet op in de boom waar we haar hadden uitgezet.

4. Een nest Gecko eieren:  Afgelopen week ben ik voor het eerst in de avond de inventarisatie gaan wat betekent dat ik in de avond, als de zon onder is (en dus super donker is) het veld in moet om de spleten in de rotsen te controleren en te kijken waar de Rainbow Skinks overnachten. Dit doe ik 1 keer per week, 8 weken lang. Afgelopen week was de eerste keer en we hebben al zo veel interesante dingen gevonden. Ik denk wel 15 Rainbow Skinks en 8 Smaugs. Ook 1 Velvet Gecko en op het einde zelfs een nest met uitgekomen eieren van de Dwarf Gecko. Super interessant en ik ben benieuwd wat voor resultaten ik ga vinden na 8 weken.

De komende 7 weken ben ik dus nog bezig met resultaten verzamelen en de laatste paar weken met deze resultaten analyseren, statistisch testen en er een verslag over uitbrengen. De eerste 4 weken zitten er op, maar de drukste periode moet nog komen. Maar de tijd gaat erg snel hier, dus waarschijnlijk is het voorbij voor ik er erg in heb. Nog maar 87 dagen tot kerst en voor die tijd ben ik al weer thuis :)

1. Leen elich van bokstel:
    29 september 2019
    Haha dat moet je ook maar weten van zo een slang dat je doodstil moet blijven staan ik zou het op een lopen zetten dus mij pakt hij juist als eerst hahaha
  2. Frans:
    29 september 2019
    Mooi verslag meid, gave foto's, de dierenwereld is een wonderlijke wereld, groetjes en hou je haaks.
  3. Patrick Elich:
    29 september 2019
    Gaaf hoor Samantha om zoveel levende dieren echt in het wild te zien. Succes met je stage en we zien je weer in Nederland.
  4. Jacqueline:
    29 september 2019
    Jij heb echt ballen meid!! Succes en geniet ervan, zoals je al zei, het is zo weer voorbij. Xxx Jacqueline
  5. Tinie van bokstel:
    3 oktober 2019
    ik zie dat je er wel van geniet.
    je maak dat maar een keer mee.
    zo ver van huis.
    geniet er maar lekker van.
    en ze lijken wel veel op ziggie maar die staart vind ik wel leuk.
    dat je weet of het een man is of een vrouwtje zie.
    en mooi die foto,s.
    zo zijn wij er ook een beetje bij.
    groetjes van opa en mijn.xxx