Een kikker in het douche putje en een slang in je bureau lade

13 oktober 2019 - Central, Zuid-Afrika

Zondag 13-10-2019, 9:50AM. Lajuma Research Center, Zuid-Afrika.

De afgelopen 6 weken van mijn stage zijn voorbij gevlogen. De weken gaan hier zo snel, voor je het weet is het al weer zondag. Ik ben inmiddels super druk bezig met het veldwerk en de data analyse. Ik heb inmiddels het cijfer voor mijn onderzoeksplan terug en dat is een 9,5 voor verslagtechnisch (dus schrijfstijl, opbouw, lay-out, gebruikte literatuur etc.) en een 8,5 voor de inhoud, die net iets zwaarder meetelt dus het eindcijfer is een 8,7 geworden, waar ik erg blij mee ben. Dit cijfer telt uiteindelijk voor 20% mee in mijn eindcijfer voor mijn stage. De overige 80% bestaat uit het onderzoeksverslag (40%) en mijn functioneren (40%). Je zou denken dat een 8,7 werkt als een hele opluchting, maar het geeft juist meer druk vind ik persoonlijk, omdat je nu een bepaalde verwachting geschetst hebt waar je graag aan wil blijven voldoen. Daarom werk ik 6 (soms zelfs 7) dagen per week, wat eigenlijk ook weer niet helemaal de bedoeling is natuurlijk. En als je dan een keer vrij neemt lig je 2 dagen ziek op bed/de bank met een zonnesteek......

Maar gelukkig zijn er ook gewoon dagen waarop ik een middag vrij neem of in de ochtend wat later uit bed kom. Niet eens pas om 11 uur zo als ik thuis zou doen als ik uit zou slapen, want ik wordt toch wel iedere dag om max. 8 uur wakker door een stel Ibis vogels die alles bij elkaar lopen te krijsen. En dat net na een avond waarop je je wekelijkse nacht-analyse moest doen, en schijt bang was omdat je een schorpioen tegen kwam en andere mensen de nacht ervoor een Luipaard tegen gekomen waren... Maar gelukkig zijn er nog steeds meer leuke dieren dan niet-leuke dieren. Gisteren kwam ik bijvoorbeeld voor het eerst hier een Leopard Tortoise tegen.

Me and Harry

En de titel van deze blog is ook zeker geen grapje, dus hier komen weer een paar leuke verhalen:

1. Een slang in je bureau lade: Afgelopen donderdag was ik weer samen in het veld met mijn begeleider Jabu, om wat dingen te bekijken en te bespreken. Toen we terug liepen zagen we een Stripe-bellied Sand Snake voorbij kruipen en Jabu wilde deze graag vangen. (Dus tot zo ver het veiligheidspraatje van Bibi, die letterlijk zei niet achter slangen aan te gaan en ze proberen te vangen). Sand snakes zijn kei snel en liet zich niet makkelijk pakken. Hij kroop in een holletje in de grond onder een struikje en we zijn wel 20 minuten bezig geweest om hem er uit te krijgen. Maar uiteindelijk is het gelukt en niemand is gebeten. Sand snakes zijn wel giftig, maar het gif is alleen schadelijk voor kleine prooidieren (kikkers, lizards, vogels, muizen en soms kleinere slangen) en niet voor mensen. Als ze bijten voelt het alleen als een prik van een naald, maar verder heb je nergens last van.

We besloten de Sand snake mee te nemen naar de Barn om te laten zien aan de anderen en de volgende dag weer terug uit te zetten. Maar je kan deze slangen soort niet in een doosje of potje bewaren, want dan schuren ze hun neus tegen de rand (tot het gaat bloeden) om te proberen te ontsnappen. En daardoor kunnen ze zichzelf pijn doen. De beste manier om een slang als deze tijdelijk in gevangenschap te houden is in een kussensloop en een simpele knoop er in. Maar die kussensloop moet ook ergens blijven. En hij kon niet binnen in de Barn, want dan zou Bonnie (de kat) er mee vandoor gaan... Dus deze slang heeft heerlijk 2 dagen in een kussensloop in mijn bureau lade in mijn slaapkamer gelegen.

2. 'Snake-talk': Eigenlijk wilde we de slang vrijdag al terug vrij gaan laten, maar toen was het maar 16 graden en dus te koud. Alle reptielen zijn koudbloedig en hebben dus zon en warmte nodig om op een functioneerbare lichaamstemperatuur te komen. Als ik hem vrij had gelaten terwijl het te koud was zou hij niet snel genoeg kunnen opwarmen, geen schuilplaats kunnen vinden en dan ter prooi vallen aan (bijv.) roofvogels. Dus de slang moest een extra dag in mijn kamer blijven, want gisteren was het wel warm genoeg.

Maar dit weekend is er een groep studenten van de lokale universiteit op bezoek bij Lajuma. En de meeste mensen uit Zuid Afrika zijn doodsbang voor slangen, dus ik was gevraagd om een mini 'snake-talk' te komen geven, en de slang te komen laten zien. Het was zo leuk om te zien dat in het begin iedereen super bang was, niet dichtbij durfde te komen (en zelfs 1 iemand moest huilen)... en dat allemaal voor zo een ongevaarlijk klein beestje. Maar op het einde waren en toch mensen die het durfde om te komen voelen. Het was best leuk om te doen, maar vooral leuk omdat het zo belangrijk is. Omdat iedereen bang is van slangen worden ze vaak onnodig dood gemaakt, wat er voor kan zorgen dat een populatie uitsterft. Door mensen er van bewust te maken dat niet alle slangen gevaarlijk en eng zijn help je mee bij het behouden en beschermen van soorten. Super belangrijk dus! En het klopt wat ze zeggen: Education is one of the most important parts of Nature Conservation!

Snake-talk 1

3. Kikker in je douche putje: Na een lange dag zo als gisteren is het altijd lekker om 's avonds een warme douch te nemen voor je naar bed gaat, maar gisteren dus even niet... Ik wilde gaan douchen en zet altijd eerst mijn fles zeep en shampoo op de grond, maar toen ik dat deed sprong er opeens een super grote, dikke kikker uit het putje. Niet iets wat je zou verwachten dus ik heerlijk gillen en daarna super erg lachen. Andere mensen kwamen natuurlijk kijken wat er aan de hand was en we hebben samen de kikker gevangen en terug buiten gezet. Helaas geen foto, want we waren iets te druk met er voor zorgen dat dat beest zo snel mogelijk buiten was, voor hij terug het putje in zou duiken.

Nou, dat zijn wel weer genoeg verhaaltjes. En ik moet nu weer druk aan het werk met data analyse. Ik heb de afgelopen 2 weken weer een hoop leuke foto's gemaakt, dus als je meer wilt weten moet je die maar bekijken :)

PS. Voor iedereen die reacties achterlaat: Dit vind ik super leuk en ik lees ze allemaal! Maar ik heb gewoon geen tijd om op iedere reactie een reactie terug te sturen, dus ik reageer alleen als er echt een vraag in staat. Ik ben gewoon zo druk met andere dingen. Sorry daarvoor, maar weet wel dat ik het wel gelezen heb en erg leuk vind!!!

1. Kees Pot:
    13 oktober 2019
    een mooi cijfer en gewoon doorgaan met je bezigheden dan gaat de tijd zoals je zegt lekker snel, en je zelf niet te druk maken voor je andere cijfers dit zit wel snor al ik alles zo lees
  2. Leen elich van bokstel:
    13 oktober 2019
    zo te lezen heb je daar tijd te kort haha maar lekker bezig blijven. wat goed zo een hoog cijfer goed gedaan hoor. sam vroeg van de week wat is mantha daar dan aan het doen word ze net als freek vonk haha grappig he. laterrrrrrrrr
  3. Jolanda:
    Hey Sam,
    Mooie cijfers hoor 👍goed bezig en gewoon lekker doorgaan zo. En als ik het zo lees komt het met de rest van je cijfers ook wel goed. Maar uh wel genoeg water drinken eej anders krijg je idd een zonnesteek 😏. Brrrr ik had echt geen oog dicht gedaan met zo'n slang in mijn huis brrr en dan nog zo'n enge schorpien brrrr. Was weer leuk om wat van je belevenissen te lezen. Hou je taai. 😘😘🐾