Safari in het Kruger National Park: een goede afsluiting van de vakantie samen...

31 augustus 2019 - Makhado, Zuid-Afrika

Zaterdag 31-8-2019, 6:01PM. Lajuma Research Center, Louis Trichardt (Makhado), Zuid-Afrika.

Gisteren middag zijn we dan eindelijk aangekomen bij mijn stagebedrijf: Lajuma Research Center. En daarmee is de vakantie bijna afgelopen. Morgen gaat Niels naar huis en zal ik nog 16 weken blijven. Gelukkig hebben we de vakantie goed af kunnen sluiten, namelijk met een 4 daagse Kruger Safari!

Dag 1 (maandag 25-8): Om kwart over 9 in de ochtend werden we opgehaald bij ons hotel in Johannesburg door Viva Safari's. Samen met 7 andere toeristen begon onze reis naar de Tremisana Game Lodge in de Balule-sectie van het Krugerpark. Daar kwamen we rond 4 uur in de middag aan. Dus een reis van bijna 7 uur (natuurlijk wel met plaspauzes en een lunchpauze van 1,5 uur). We hadden een uurtje om onze koffers naar de kamer te brengen etc. want om 5 uur moesten we weer voor aan het kamp verzamelen om op onze eerste Game Drive te gaan. Dit was een gamedrive bij zonsondergang, want de zon gaat hier onder om ongeveer kwart over 6. Voor het donker werd hadden we al gevlekte hyena's en leeuwen gezien. Vooral de leeuwen waren erg bijzonder, want ze hadden die middag een giraffe gevangen, die ze nu aan het verslinden waren. Onze ranger (met de bijnaam Hakuna Matata) wist dus ook precies waar hij deze leeuwen kon vinden en we konden heel dichtbij komen! We hebben geen foto's kunnen maken want mijn camera was leeg (die had aan gestaan in de tas... moest mij weer gebeuren), maar wel een filmpje, die inmiddels al op de blog staat.

Toen het donker was hebben we nog olifanten en een witte neushoorn gezien en zijn we na 2,5 uur rijden gestopt bij de Marula Tree Boma: een klein kamp midden in het gebied, waar we ons avondeten kregen. Dit was een heerlijke Bush Braai (BBQ). De geur van gebakken kip en worstjes trok verschillende dieren aan, namelijk gevlekte hyena's, honey badgers en stekelvarkens.
Na het eten ging de Game Drive verder en laat in de avond kwamen we terug bij onze lodge, waar we 1 nachtje zouden verblijven.

Dag 2 (dinsdag 26-8):  Om half 6 ging de wekker, want bij zonsopgang (rond 6 uur) begon onze tweede safari dag met een Bushwalk. Dus na een half uurtje de wildernis in rijden zijn we uit de auto gestapt en hebben we 3 uur lang een wandeling gemaakt, waarbij 2 (gewapende) rangers veel vertelden over de natuur, de verschillende planten en bomen en natuurlijk over de dieren.  Vooral veel informatie over welke planten eetbaar zijn of waar verschillende planten vroeger voor gebruikt werken.

Grappig verhaal: Een van deze vele verhalen over de bush ging over het gebruik van olifanten drollen. Olifanten moeten per dag zo'n 300 kilo eten en zijn daarom niet echt kieskeurig. Ze eten bijna alle bomen, inclusief de bast en wortels. Veel van de planten die de olifant eet heeft ook een medicinale werking voor mensen. Olifanten eten alleen planten, dus een wilde olifanten drol is niets anders dan verteerde planten resten (heel anders dan in de dierentuin waar ze alleen hooi en wortels krijgen) en deze plantenmassa werd vroeger gebruikt om te roken tegen een verstopte neus en verstopte holtes etc. Dus onze rangers hadden in de tussentijd een olifantendrol aangestoken, en iedereen moest maar even de rook naar binnen snuiven. Super grappig en iedereen deed mee, zelfs 2 oude mensen, dus dan zeg je ook geen nee. Dus Niels en ik hebben heerlijk om 7 uur in de ochtend een olifanten drol gerookt. En dat nog voor het ontbijt

Daarna zijn we naar de Olifantsrivier gelopen waar we nijlpaarden tegen kwamen. We konden heel dichtbij komen, wij stonden op de waterkant en de nijlpaarden lagen in de rivier. Ze waren binnen (ongeveer) 7 meter, maar trokken zich niets aan van ons. Bij de rivier hebben we dan ook een lichte snack gekregen, om daarna terug te lopen naar de auto en terug te rijden naar het kamp voor ontbijt/brunch.

In de middag hebben we een andere gamedrive gehad, waarbij de o.a. giraffes (levend deze keer) en zebra's gezien hebben. Daarna zijn we naar Marc's Treehouse Lodge gegaan, waar we 2 nachten in een boomhut geslapen hebben. Maar de reis naar dit tweede kamp was ook al heel bijzonder, want onderweg zagen we langs de weg (achter het hek) eerst buffels. Die hadden we nog niet gezien tijdens de gamedrives dus de chauffeur was zo aardig om te stoppen. En daarna hadden we nog meer geluk, want er liep ook een Cheetah langs de rand van het park. Deze zijn we later niet meer tegen gekomen, dus we hebben helaas alleen foto's van deze die achter het hek stond. Maar je komt ze bijna niet tegen in het wild omdat ze enorm schuw zijn en zeer goed gecamoufleerd. Dus we hadden heel veel geluk.

Dag 3 (woensdag 27-8): Na een heerlijke nacht slapen in een boomhut zijn we om 8 uur (na het ontbijt) vertrokken naar het officiele Kruger National Park. De eerder genoemde gamedrives waren allemaal in een gebied rondom het echte national park, namelijk het Greater Kruger Park, waar dus veel safari bedrijven gevestigd zitten, maar in tegenstelling tot 'private game reserves' staat het Greater Kruger wel in directe verbinding met het Kruger National Park.

Maar dag 3 was dus in het officiële park. Dit was een lange en vermoeiende dag, want we hebben van 8 uur in de ochtend tot half 7 in de avond in zo'n safari vehicle gezeten, en je kont doet enorm veel pijn daarna! Maar we hebben weer enorm veel dieren gezien o.a. leeuwen, olifanten, buffels, giraffes, zebra's, impala's, struisvogels, kudu's, fish eagle's, krokodillen, gieren en veel meer! Veel te veel om op te noemen, dus bekijk de foto's maar, die staan al weer op de blog.

Wel 1 leuk verhaal van die dag: Het was deze dag 33 graden. Het is nu net winter geweest en dat is ook de droge periode. Veel kleine riviertjes zijn daarom droog gevallen en de dieren zijn allemaal afhankelijk van een paar grote (nooit droogvallende) riviertjes en meertjes. We hebben een van deze riviertjes bezocht en hebben daar wel een uur stil gestaan omdat er heel veel dieren waren tegelijkertijd. We konden 13 soorten tellen. Er was ook een grote troep van 21 leeuwinnen en een groepje van 5 buffels.
De leeuwen vielen natuurlijk geen andere dieren aan, want daar was het op dat moment veel te warm voor, maar alle dieren vermeden de plek waar de leeuwen lagen duidelijk.

Op een gegeven moment staat 1 van de leeuwinnen op om naar de rivier te lopen (vermoedelijk om wat te gaan drinken), maar zodra ze te dicht bij de buffels kwam stormde een van de buffels op haar af. Dit bracht een heerlijk stukje actie op de dag, want opeens waren er 5 andere leeuwinnen die zich er mee kwamen bemoeien. Het was duidelijk een wedstrijdje staren en dominantie tonen tussen 5 buffels en 6 leeuwen. Maar uiteindelijk kregen de buffels de overwinning en moesten de leeuwen, zonder gedronken te hebben zich terug trekken naar de rest van de groep in de schaduw.

Dag 4 (donderdag 28-8): Dit was de laatste dag van de safari en deze begon weer met een Bushwalk bij zonsopkomst, alleen nu van maar een uurtje. En alleen rondom het kamp. Tijdens deze wandeling zijn we zebra's tegen gekomen en hebben we sporen gevonden van een witte neushoorn. Na de bushwalk en het ontbijt zijn we weer terug gegaan naar Johannesburg en onderweg gestopt bij de Blyde River Canyon. Een van de grootste canyons van de wereld. Heel indrukwekkend om te zien en ook leuk want we kwamen daar 3 verschillende reptielen tegen. Alvast een goede oefening voor mijn stage dus.

Ps. Inmiddels is het dus al zaterdag avond en over ongeveer 15 uur vertrekt Niels terug naar Nederland. Mijn stage begint maandag ochtend en de komende periode zal ik het extreem druk gaan krijgen.
Dit is dan ook de laatste blog over de vakantie. De volgende blog zal misschien iets langer duren. Ik plan om minimaal iedere 2 weken 1 blog te schrijven, maar nu ik eenmaal op mijn stage adres ben heb ik gewoon minder te vertellen. Maar heel leuk dat jullie mij volgen en bedankt voor alle lieve, leuke reacties. Als jullie lang niets van mij horen, stuur dan gerust een berichtje op Whatsapp. Het internet op mijn stagebedrijf is redelijk goed, dus ik kan gewoon appen. Of kijk af en toe eens op mijn Instagram profiel of tussen de foto's op de blog (want ik zal denk ik wel af en toe tussendoor wat nieuwe foto's plaatsen).

Het was een leuke vakantie, maar nu gaat het echte werk pas beginnen. Ik ben benieuwd en hou jullie allemaal zo veel mogelijk op de hoogte!!

1. Jolanda:
    31 augustus 2019
    Mooie foto's Sam en wat hebben jullue veel meegemaakt en gezien, zo mooi die leeuwen. Nu nog ff saampjes genieten. Wens Niels een goeie terugreis van ons. En voor jou heel veel succes op je stage. 😘😘
  2. Leen elich van bokstel:
    31 augustus 2019
    Zooooo mooie fotos hoor samantha indrukwekkend hoor. Heeeeel veel plezier op je stage en niels goeie reis terug ×××love you.
  3. Frans:
    1 september 2019
    Mooie verhalen, mooie foto's, mooie herinneringen en nu ……. back to reality.
    Succes maar vooral veel plezier met je stage en Niels een goeie terugreis (hij zit denk ik nu al in het vliegtuig hoop dat deze voorspoediger gaat dan de heenreis.
  4. Leo Lagendijk:
    4 september 2019
    Mooi verhaal, veel beleeft en gezien. Hele mooie foto's veel vogels ook. Een fijne stage gewenst.